Banksy – 2013

Tulajdonképpen lövésünk sincs arról, mihez kezdjünk képekkel a falon. Banksy legújabb, pár hónapja lezajlott New York-i akciója (Better Out Than In, térkép) kapcsán még mindig ugyanazokat az unalomig ismételt kérdéseket tesszük fel, mint tíz évvel ezelőtt. Akkor például a Tate Britian falára ragasztotta fel saját munkáját, a Blur Think Tank albumborítóját vállalta, tehenekre fújt festéket bajba keveredve az állatok jogvédőivel és belefestett Monet Vízililiomok-sorozatába egy bevásárlókocsit. (Na nem egy eredetibe.)

Szerző:

2013 a Doge kutyás mém éve? Kétséget kizáróan. A selfiező pápáé, Nelson Mandela haláláé, a bostoni robbantásé, az iPhone 5s-é, a Harlem Shake-é, tornádóké és árvizeké – vagy a világ legismertebb street artosáé, Banksyé. Minden csak nézőpont kérdése.

Népszerűbb kint, mint bent

forrás: vs (érdemes az eredetit is elovasni, jó a képanyag, mi nem vettük át…)

Tulajdonképpen lövésünk sincs arról, mihez kezdjünk képekkel a falon. Banksy legújabb, pár hónapja lezajlott New York-i akciója (Better Out Than In, térkép) kapcsán még mindig ugyanazokat az unalomig ismételt kérdéseket tesszük fel, mint tíz évvel ezelőtt. Akkor például a Tate Britian falára ragasztotta fel saját munkáját, a Blur Think Tank albumborítóját vállalta, tehenekre fújt festéket bajba keveredve az állatok jogvédőivel és belefestett Monet Vízililiomok-sorozatába egy bevásárlókocsit. (Na nem egy eredetibe.)

Művészet-e a street art? A városlakóké, a politikusoké vagy a vállalatoké az utcáink képe? Le lehet-e vágni egy falat és becígölni a múzeumba? Ez legitim? Miért dühösek a graffitisek? Ez egy szubkultúra és ne képzeljünk mögé többet? Vagy az egész a pénzről szól? Vannak szabályok? Mi értelme az életnek?

Hiába lett Banksy népszerűbb, mint John Lennon Jézus más művészek, lett túl mainstream, került lejjebb a cool listán, fújják át munkáit vagy tökös azt mondani, hogy béna. A világban még sok hozzá hasonlóan tehetséges vagy éppen tehetségesebb street art művész dolgozik (nézzenek például Brazíliába vagy Norvégiába), de helyzet az, hogy sokak számára még mindig ő és a csapata a legismertebb a szcénában. Eközben képes újat mutatni reagálva az aktuálisra ugyanolyan színvonalon – és kavarja maga körül a kavarni valót. Nem csak rajzolóként, de szervezőként is tehetséges, elgondolkodtat. Idén megint.

Banksy és a brazil Os Gêmeos ikerpár közös munkája New Yorkban

Volt csönd is

Az októberi hype előtt Banksyről bőven nem lehetett annyit hallani, mint korábban. 2010-ben mutatta be az Exit Through the Gift Shop (Kijárat az ajándékbolton át) című, nagyon vicces, egyedülállóan megvágott és helyeként szürreálisba hajló dokumentumfilmjét, amit később Oscarra is jelöltek. Utána a legnagyobbat talán 2012 tavaszán és nyarán szólt, mikor a királynő ezüstlakodalma és a londoni Olimpia kapcsán éhbéréért dolgoztatott munkások helyzetére hívta fel a figyelmet. A Slave Labour című stencilt, amin egy utcagyerek varr brit zászlókat, hamar kivágták a helyéről. A kép hányattatott úton (először egy miami-i aukción tűnt fel, ahonnan az angolok visszakövetelték, de volt plexi alatt is) végül idén márciusban kelt el Londonban, 1,1 millió dollárért.

Banksy munkái időről időre feltűntek aukciókon vagy megjelentek gyűjtői kiállításokon, de mindez a korábbi, folyamatos pörgéstől és zseniális ötletektől még messze állt. A gépezet viszont idén szeptemberben elkezdte beharangozni az új show-t. A hivatalos honlapon megjelent egy virágot hányó, graffitiző alak és a Better Out Than In felirat. Később Los Angelesben találtak Banksy-posztereket ugyanezzel az üzenettel. Október elsején végül a banksy.co.uk dél körül átalakult és elindult az egy hónapon át tartó New York-i szabadtéri kiállítás. A gondosan elhelyezett #banksyny be is indította az őrületes hashtag lázat a helyiek körében, akik szorgalmasan fotózkodtak a folyamatosan megjelenő új munkákkal. Október 9-én a Village Voice hozott le szokásos e-mailen keresztül készült interjút a művésszel, aki azt mondta, abszolút semmi ok vagy ideológia nincs a show mögött. Persze azért visszapakolta magát a térképre.

 

„Tudom, hogy a street art egyre inkább a művészi karriert segítő marketinges vonal lett, úgyhogy szerettem volna úgy dolgozni, hogy a munkákon nincsen árcédula. Nincs galériás bemutató, könyv vagy film. Az egész céltalan. Ez remélem jelent valamit” – írta. Mikor arról kérdezték, mivel foglalkozott az Exit Through the Gift Shop óta, azt válaszolta, leginkább szobrokat készített agyagból. Részben mert ez kihívás volt számára, részben mert miután egy éven keresztül vágták a filmet, szeretett volna valamit állva is csinálni.

Extra és meta

A Better Out Than In lényege éppen a – feltehetőleg gondosan kidolgozott és hosszan előkészített – koncepció nélküli koncepció volt, ami a várost és a szorgalmas médiát hosszabb ideig volt képes lázban tartani. Banksy a stencilképek mellett installációkkal és akciókkal pörgött, honlapjára feltett munkáihoz többször audio kommentárt vagy használati utasítást is lehetett hallgatni. Ideje volt már, hogy valamilyen formában webkettesedjen, de a legjobb munkái mögött még mindig csak egyszerűen az okos és szatirikus ötletek állnak. Rámutatva a saját maga által generált banksys radír-bögre-póló-papucs piac felvirágzására, egy árussal együtt kipakolta az utcára eredeti munkáit, potom pénzért. Felvette, ami várható volt – senki nem ismerte fel, hogy akkor ez most tényleg eredeti – és generált valamit, amire a könyvek önironikus performanszként emlékezhetnek majd.

 

Nemrég az egyik munkának lett legalább annyira szép, meta-szinteket rengető utótörténete, mint mikor az interneten keresünk rá arra, mi az internet. Egy San Francisco-i művész, Lizabeth Eva Rossof és egy kínai művész, Mario Ma részvételével elkészült a The Banality of The Banality of the Banality of Evil című kép. Az eredetei Banksy-munka (mínusz egy banalitás) már maga sem volt eredeti. A street art művész az októberi show során a Housing Works nonprofit, New York-i HIV pozitív és hajléktalan embereket támogató üzlettől vett meg egy tájképet (egy bizonyos K. Sager munkáját). Ráfestett egy a szép környezetbe bámuló náci katonát, aláírta, elnevezte, majd visszavitte a boltba, ahol később több mint 610 ezer dollárért kelt el egy aukción – az összeg a Housing Works-höz folyt be.

Novemberben Rossof egy hozzá elkerült kínai másolatra festett rá egy piros lufit és azt kérte a másolótól, ő is írja rá a nevét a képre. A Mario Ma nevével teljes festmény decemberben felkerült az eBay-re, újabb jótékonysági aukció keretében. Banksy saját Instagramján posztolta a lufis képet, támogatva az akciót. A munka végül több mint 3 ezer dollárért kelt el. Az összeg a 826 Valencia nevű San Francisco-i szervezetet támogatja, ahol gyerekek kreatív írás fejlesztésével foglalkoznak.

A leleplezett Batman

A képek, a mindig ironikus és szóviccelő szövegek, a gondolatok és a művészi megújulás – mind pite. Az izgalmak izgalma Banksy körül még mindig az, hogy ő tulajdonképpen Batman. Lehet, hogy nem látványosan karatézza le denevérruhában a gonoszt, vagy repked iszonyatosan menő járgányokon, de az olyan arcok közül, akik rajzolnak, feltehetőleg ő áll legközelebb ehhez az image-hez.

A fickó jótékonykodik (például a 2009-es alsógatyás akció), szervezi a közösségét (például a 2008 májusi The Cans Festival) és minden körülmények között beszól a hatalmasoknak – képei és szövegei általában minden ellenesek, de leginkább antikapitalisták. 2006-ban a floridai Disney Landbe csempészett egy guantanamói fogolyhoz hasonlító gumibabát, 2009-ben segítőivel kilenc képet festett az Izraelt és Ciszjordániát elválasztó falra, 2011-ben támogatta a londoni Occupy mozgalmat. Banksy egyszerre azonnali és közérthető, de kikacsintós. Valahogy úgy működik, mint a filmes utalások. Amellett, hogy ezzel valamit nagyon eltalált, az anonimitás (amit nyilatkozataiban leginkább a street art „legálisan szürke területével” magyaráz) persze csak rápakol az egészre.

„Néha annyira rosszul vagyok attól, ami a világban megy, hogy még a második almás pitémet sem tudom befejezni.”

— Banksy

Nem lehet nem leírni, hogy okos a marketing. Az, hogy ki lehet a leginkább majommaszkos, nagy kapucniban ténykedő művész, megmarad a legtöbbször feltett, de közel sem legfontosabb kérdésnek. Tudunk mi mindent, hogy a valódi neve Robin Banks, hogy Robin Gunningham, hogy most körülbelül negyven éves, hogy 9 éve lefotózták Jamaicán, hogy hentesnek készült, hogy a szülei azt hiszik, csak egy nagyon sikeres festő. Idén a New York-i balhé miatt nyilván újra előkerült a téma, minden sarkon Banksyt láttak és a street art művész már megint lelepleződött, többször is. Rögtön a hónap elején a mobil kertté alakított, szivárvánnyal, vízeséssel és pillangókkal pimpelt teherautós installáció kapcsán állította egy rajongó, Thomas McKean, hogy látta Banksyt. Mikor a megkomponált autó fényei félórával a kihelyezése után elsötétedtek (Banksy honlapján többször osztotta meg, mikor és hol lehet megtalálni az új munkáit) volán mögé két overálos pattant be, majd elhajtottak. McKean követte őket és egy benzinkútnál megtette, amit meg kellett. A sötéthajú overálost megkérdezte, ő e Banksy. McKean elmondása szerint – csodálatosan meglepő módon – a forma azt felelte: „nem haver, én csak a teherautót vezetem.”

Egy másik kép október 16-án, Twitter bejegyzésnek köszönhetően terjedt el. Ezen többen Banksy egyik munkája, a Sirens of the Lambs című, nagy szemű plüssállatokat vágóhídra ítélő teherautó körül ténykednek. A tweetet egy New York-i DJ, Jon Henry írta, aki valóban Banksy Red Hook-i raktáránál járt. A feltételezés viszont elég soványnak tűnik, hogy az a valaki, aki angol akcentussal utasította a többi embert Henry ott jártakor, éppen Banksy lenne.

A Gothamist is felkapta a képet, viszont egy másik alakot szúrt ki. A teherautó mellett álló férfi képét hasonlónak vélték a híres jamaicai fotón mosolygóhoz – de mint később kiderült, most sem fogtak Banksyt. A hónap vége felé egy másik rajongó is betalált videóval-fotóval, amit az Elizabeth és a Houston utcák sarkán készített Manhattanban. Itt egy lyukon keresztül látunk fehér overálos, elmosódott alakot. Banksy amilyen körültekintő (kritikusai szerint inkább paranoiás), még az is lehet, hogy egyáltalán nem volt New Yorkban az októberi show során.

De persze, mindez idén is tökmindegy.

„Fehér, 28 éves, lazán és hanyagul öltözött – farmer, póló, ezüst fog, ezüst lánc és ezüst fülbevaló. Úgy néz ki, mintha Jimmy Nailt keresztezted volna Mike Skinnerrel a The Streetsből.”

— A Guardian munkatársa, Simon Hattenstone hivatalosan az egyetlen riporter, aki személyesen készített interjút Banksyvel. 2003-ban így írta le.

Címke: , ,

Nesze szemem egyél még !

Sokszor nehezen állunk ellen a finom ételeknek, és ezt tapasztaljuk a hírekkel kapcsolatban is. Elolvassuk, bosszankodunk és örülünk. Vagy azt mondjuk magunknak, hogy erre mindig emlékezni fogok (persze, hogy nem :-), de az is lehet, hogy kipróbálod. Leggyakrabban azonban csak olvasunk.

... közömbösen. Ez amit biztos nem szeretnénk. Ezért összegyűjtjük azokat a cikkeket, amikről van véleményünk és azokat a cikkeket, amiket a Google vagy más kereső véletlenül dob nekünk. Kíméletlenül és elkötelezetten nem változtatunk, mivel tudjuk, hogy szükség van agyagtáblákra és papirusztekercsekre. Legyen ez az oldal is ilyen. Ja, és bocs a reklámokért.

Klikk

Reklám pedig van. Szükség van rá a keresőmotorok miatt, a látogatás növeléséhez és persze bevételforrás számunkra. Biztos, hogy rajtad is segít. Hívj fel minket, vagy küldj egy levelet és beszéljünk róla.

Megéri !