Titokban döntött a MÁV-Start Zrt. a 64 éves Utasellátó, pontosabban annak belföldi étkezőkocsi szolgáltatása megszüntetéséről. A “robogó éttermek” pincérei, szakácsai június 15-én dolgoznak utoljára, bár ezt ők még nem tudják. Ám a spóroló vasúttársaság pontatlan becsléssel mutatta ki, miért nem éri meg fenntartani a szolgáltatást.
Forrás: Népszava
A MÁV-Start Zrt. ugyan maga sem tudja pontosan kiszámolni, veszteséges-e a belföldi étkezőkocsik fenntartása és üzemeltetése, mindenesetre az állami tulajdonú MÁV-leánycég a takarékosság indokával hozott gyors döntést az InterCity (IC) vonatokhoz kapcsolódó plusz szolgáltatás leállításáról. A MÁV-Start Zrt. vezetői értekezlete február 28-án titokban döntött erről,
miután kimutatásával meggyőzte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot. A tárcát nem zavarta, hogy nem számszerűsítettek minden, a szolgáltatáshoz kapcsolódó bevételt.Az elnagyolt költség-haszon elemzés ellenére a MÁV-Start Utasellátó Központján keresztül alvállalkozásban nyújtott szolgáltatás 2012. június 16-ától leáll. Vagyis a Pécsre, Nyíregyházára, Miskolcra és Debrecenbe közlekedő IC-k 18 étkezőkocsijának június 15-én lesz az utolsó útja. Aznap dolgozhat utoljára a járműveket évek óta üzemeltető InterCity Vendéglátó Kft. mintegy félszáz alkalmazottja is. Ám – a 30 napos felmondási idő miatt – ők ezt még nem tudják; a vállalkozás vezetői is csak lapunktól értesültek erről. Veres Tibor ügyvezető mégis bízik benne, hogy a döntés nem végleges, és a MÁV Zrt. jövő héten hivatalba lépő új vezérigazgatója – akár a kocsik átalakításával – meghagyja ezt a szolgáltatást.
Kérdésünkre a MÁV Zrt. sajtóosztálya megerősítette: a döntést meghozták, és az étkezőkocsik utoljára június 15-én közlekednek. Rákérdeztünk a birtokunkba került költség-haszon elemzés ellentmondásaira is. Aszerint a szolgáltatás éves költsége 655,7 millió forint, míg az üzemeltetési jog átadása után a kft. csak 10,3 milliót fizet. Az arányt azonban torz. A veszteséget ugyanis jelentősen mérsékelné, ha a számításnál az IC-jegyekből tavaly befolyt mintegy 1,7 milliárd forintnak legalább egy részét figyelembe vették volna.
Ám ebből egy fillérrel nem számoltak, holott az 560 forintos jegyből csak 150 forint a helyjegy, a többi a pluszszolgáltatások díja, melyben 1991 óta más mellett benne van az étkezőkocsi-szolgáltatás. Ezt a MÁV is elismerte, de jelezte, hogy “a felárakból adódó bevételek motivációs tényezőiről nincsenek adatok, egy becslés pedig torzítaná a számításokat”. Az a döntés hitelességét megkérdőjelező logikai tévedés, hogy a becsült részösszeg beszámítása jobban torzítaná az egyenleget, mintha egyáltalán nem számolnak semmit.
A MÁV egyébként úgy szüntetné meg a szolgáltatást, hogy annak éppen a bővítésére merült fel igény Szombathely, Zalaegerszeg, Sopron és Szeged útvonalak irányába. Ezt nem cáfolva közölték, hogy közép és hosszú távon lehet új szolgáltatási koncepció, “amely tartalmazhat étkezőkocsi szolgáltatást is, de nem a jelenlegi konstrukcióban”.